Риба и маслини за здраво сърце

Риба и маслини за здраво сърце

Прекаляването с белтъчини вреди на мозъка.

Комбинацията от риба, маслини и грозде е една от най-полезните и здравословни. Освен това тя може да ни отърве от излишните килограми.
Именно тези три продукта са в основата на така наречената средиземноморска диета, която предпазва сърцето от болести. Това обясни пред "Телеграф" доц. Даниела Попова, шеф на Клиниката по метаболитно-ендокринни заболявания и диететика в болница "Царица Йоанна" /бившата ИСУЛ/.
РИБА
По време на тази диета може да похапвате всякаква риба. Една от най-полезните е сьомгата. Хората в средиземноморските страни употребяват постоянно и маслинено масло и грозде. Специалистите съветват поне за овкусяването на салати да се използва именно зехтин. Широко разпространени са и продуктите от твърда пшеница.
Много проучвания в Италия, Франция и Испания доказват, че има връзка между по-високия прием на тези храни и по-ниската заболеваемост от сърдечносъдови болести, коментира Попова.
Средиземноморската диета включва ястия с риба поне 4 пъти седмично, съветват чужди специалисти. Тя не бива да бъде пържена, а приготвена на скара. Може да приемате и червено месо без тлъстини до 5 пъти седмично.
На обяд и вечеря яжте пресни зеленчуци. Заложете и на чесън, лук и подправки, които може да добавяте към ястията непрекъснато. На седмица можете да ядете до 4 сварени яйца.
Менюто ви трябва да включва поне един млечен продукт на ден, независимо дали е кисело мляко или сирене. Дневната доза, необходима на организма, е 500 г. кисело мляко и 150 гр. сирене.
РЕЖИМ
В повечето случаи дамите у нас прилагат диета, която са прочели в интернет или им е била казана от приятелки. Така обаче не се отчитат особеностите на организма и неговите нужди. За да се отслабва здравословно, трябва да се посети диетолог, който ще изготви строго индивидуална диета, обясни Попова.
Друг важен фактор, свързан с хранителните режими, е да не се стига до бързо сваляне на килограми. Според специалистите на месец не трябва да олекваме с повече от 4-5 килограма. При по-бързи темпове се създава риск за здравето, а и вероятността от йо-йо ефект е по-голяма.
Колкото по-драстично е отслабването, толкова по-големи са рисковете от изостряне на хронични заболявания. Минаването за дълъг период на плодово-зеленчукова диета с билков чай също не е добра опция. При по-дълго гладуване започват да се разграждат белтъците, които изграждат мускулите, бъбреците, черния дроб и далака.
ПРОТЕИНИ
Самоволната протеинова диета също може да ви донесе много проблеми. Нормалният дял на белтъка в балансираното хранене е 10-20 %. При прием над 30% той може да навреди.
Големи количества белтъчини се съдържат в режимите, при които се приема предимно месо. Те могат да провокират подагра. Рискът от развитие на бъбречни камъни също е висок. Прекомерната консумация на месни продукти води и до повишен риск от инфаркт и инсулт. Белтъчните диети понижават киселиността на организма, което води до извличане на калция от костите. Така се увеличава опасността от остеопороза.
МИЛЕНА ДИМИТРОВА,
в. Телеграф, 22 май 2010 година




Избрани сайтове диета

Най-актуални страници диета

  • Какво е диабет и какво трябва да знаем за диабета? Диабет

  • Медикаменти изчезват от българския пазар