Риба и маслини за здраво сърце

Риба и маслини за здраво сърце

Прекаляването с белтъчини вреди на мозъка.

Комбинацията от риба, маслини и грозде е една от най-полезните и здравословни. Освен това тя може да ни отърве от излишните килограми.
Именно тези три продукта са в основата на така наречената средиземноморска диета, която предпазва сърцето от болести. Това обясни пред "Телеграф" доц. Даниела Попова, шеф на Клиниката по метаболитно-ендокринни заболявания и диететика в болница "Царица Йоанна" /бившата ИСУЛ/.
РИБА
По време на тази диета може да похапвате всякаква риба. Една от най-полезните е сьомгата. Хората в средиземноморските страни употребяват постоянно и маслинено масло и грозде. Специалистите съветват поне за овкусяването на салати да се използва именно зехтин. Широко разпространени са и продуктите от твърда пшеница.
Много проучвания в Италия, Франция и Испания доказват, че има връзка между по-високия прием на тези храни и по-ниската заболеваемост от сърдечносъдови болести, коментира Попова.
Средиземноморската диета включва ястия с риба поне 4 пъти седмично, съветват чужди специалисти. Тя не бива да бъде пържена, а приготвена на скара. Може да приемате и червено месо без тлъстини до 5 пъти седмично.
На обяд и вечеря яжте пресни зеленчуци. Заложете и на чесън, лук и подправки, които може да добавяте към ястията непрекъснато. На седмица можете да ядете до 4 сварени яйца.
Менюто ви трябва да включва поне един млечен продукт на ден, независимо дали е кисело мляко или сирене. Дневната доза, необходима на организма, е 500 г. кисело мляко и 150 гр. сирене.
РЕЖИМ
В повечето случаи дамите у нас прилагат диета, която са прочели в интернет или им е била казана от приятелки. Така обаче не се отчитат особеностите на организма и неговите нужди. За да се отслабва здравословно, трябва да се посети диетолог, който ще изготви строго индивидуална диета, обясни Попова.
Друг важен фактор, свързан с хранителните режими, е да не се стига до бързо сваляне на килограми. Според специалистите на месец не трябва да олекваме с повече от 4-5 килограма. При по-бързи темпове се създава риск за здравето, а и вероятността от йо-йо ефект е по-голяма.
Колкото по-драстично е отслабването, толкова по-големи са рисковете от изостряне на хронични заболявания. Минаването за дълъг период на плодово-зеленчукова диета с билков чай също не е добра опция. При по-дълго гладуване започват да се разграждат белтъците, които изграждат мускулите, бъбреците, черния дроб и далака.
ПРОТЕИНИ
Самоволната протеинова диета също може да ви донесе много проблеми. Нормалният дял на белтъка в балансираното хранене е 10-20 %. При прием над 30% той може да навреди.
Големи количества белтъчини се съдържат в режимите, при които се приема предимно месо. Те могат да провокират подагра. Рискът от развитие на бъбречни камъни също е висок. Прекомерната консумация на месни продукти води и до повишен риск от инфаркт и инсулт. Белтъчните диети понижават киселиността на организма, което води до извличане на калция от костите. Така се увеличава опасността от остеопороза.
МИЛЕНА ДИМИТРОВА,
в. Телеграф, 22 май 2010 година




*

Избрани сайтове диета

Най-актуални страници диета

  • Какво е диабет и какво трябва да знаем за диабета? Диабет

  • Медикаменти изчезват от българския пазар

  • Забранени храни при високо кръвно Забранени храни